آجر های تولید شده از ته سیگار (Cigarette Butts)

آجر های تولید شده از ته سیگار (Cigarette Butts)

آجر های تولید شده از ته سیگار (Cigarette Butts) 750 499 gohargostaresh

بازیافت ته سیگار در مصالح ساختمانی نوین

سیگار به همان اندازه‌ای که برای سلامتی انسان مضر است برای محیط زیست نیز مضر است. زمانیکه میزان زیادی از سیگار خریداری و استفاده می‌شود، مقدار زباله‌های ناشی از آن نیز زیاد می‌شود، چرا که بعد از استعمال سیگار، به اصطلاح «ته سیگار» باقی مانده دور ریخته می‌شود که این زباله خطرات زیست محیطی فراوانی را ایجاد می‌کند. ته سیگار ها از یک پلیمر مصنوعی به نام سلولز استات ساخته می‌شوند که تقریبا ۱۰ سال و ۱۸ ماه طول می‌کشد تا به طور کامل تجزیه شوند. ته سیگار‌ها، فقط در بستر محیط ایجاد آلودگی نمی‌کنند بلکه فیلترهای آنها حاوی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کروم، نیکل و کادمیوم است که آسیب‌های بسیار جدی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند. شایان ذکر است که علت طول کشیدن تجزیه آنها نیز به دلیل وجود همین فلزات سنگین است.

دفن و سوزاندن زباله های ته سیگار (Cigarette Butts) نه از لحاظ اقتصادی پایدار است و نه به روشهای دفع معمول، اقتصادی است. بازیافت ته سیگار نیز دشوار است، زیرا هیچ مکانیسم و روش مطمئن و آسانی وجود ندارد تا بتوان قارچها و مواد شیمیایی به دام افتاده در آنها را جدا کرد. از جمله تخریب هایی که این زباله ها به بار می آورند، تاثیر آنها بر روی حیوانات آبزی و ساکن خشکی است که با خوردن آن جان خود را از دست می دهند.

امروزه در بسیاری از کشورها ته سیگار ماده زائد و بدون مصرفی نمی باشد، بلکه می توان از آن برای تولید مصالح نوین استفاده نمود. فرم رشته مانند سیگار دلیل اصلی افزایش مقاومت در آجر می باشد.

استفاده از ته سیگار در ساخت آجر علاوه بر افزایش استحکام این محصول، سبب پاکیزگی محیط زیست و کاهش هزینه های تولید مصالح می شود. آجرها و بلوک هایی که با ته سیگار ساخته می شوند، به مراتب سبک تر از آجرهای معمولی بوده و انرژی بازدهی بهتری دارند.

سالانه بیش از ۶ تریلیون نخ سیگار، در جهان تولید می شود که در نتیجه ۱٫۲ میلیون تن زباله سمی به محیط زیست ریخته می شود.

طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر عباس مهاجرانی دانشمند استرالیایی اگر تنها ۲٫۵ درصد از تولید آجر سالانه ۱ درصد ته سیگار را در خود جای دهد. کل سیگار تولید شده در سال را در خود جای می دهد.

ته سیگار با مواد سمی اشباع شده است و از جمله بیش از ۶۰ سرطان را در خود جای داده است. پخش کردن ته سیگار در آجر، روشی کارآمد برای جلوگیری از این معضل زیست محیطی می باشد همچنین باعث کاهش هزینه های تولید آجر می باشد.

ذخیره انرژی

با توجه به تجزیه و تحلیل انرژی ته سیگار توسط تیم پروفسور عباس مهاجرانی نشان داد یک درصد محتوای ته سیگار، انرژی مورد نیاز برای آتش زدن  جهت پخت آجر را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد.

طبق گفته های مهاجرانی حرارت دادن آتش تا ۳۰ ساعت جهت پخت آن زمان می برد که استفاده از ته سیگار باعث صرفه جویی مالی نیز می شود.

از دیگر ویژگی های ساخت آجر با ته سیگار سبک تر بودن آنها نسبت به آجر های معمولی می باشد همچنین عایق بهتری می باشد. در نتیجه هزینه های گرمایش و سرمایش خانه کاهش پیدا می کند.

منبع

تهیه کننده : محمدرضا زرکش

شرکت ساختمانی

گهر گسترش سیرجان

شرکت گهر گسترش ارائه دهنده خدمات مهندسی صفر تا صد ساختمان سازی و مدیریت ساخت و پروژه

 

پیام مدیر عامل:

ما در شرکت گهر گسترش سیرجان ، بر این باوریم که باید بسته به نیاز مخاطب، به او ارائه خدمت کرد. از این رو سعی کرده ایم تا در کنار بالا بردن سطح آگاهی از فرهنگ و نیاز مخاطب، دانش خود را در زمینه ساختمان افزایش داده و ضمن احترام ویژه برای مشتری‌مان، خدمتی متفاوت ارائه دهیم.

 

با ما در ارتباط باشید:

آدرس دفتر:  سیرجان، انتهای خیابان خواجو، سمت راست، جنب مجتمع امیران

تلفن تماس: 09133458363 – 03442204679

آدرس ایمیل: info@gohargostaresh.ir